Een klassiek concert bijwonen met kinderen is een bijzondere gelegenheid waarbij de kledingkeuze een belangrijke…
CRM voor klassieke muzikanten
De meeste klassieke muzikanten zijn niet bekend met de term CRM. Dit slaat op een bepaald type software waarvan de afkorting staat voor ‘customer relationship management’ – een klantbeheersysteem dus. Het is eigenlijk vreemd dat muzikanten weinig gebruik maken van deze technologie, omdat ze constant te maken hebben met verschillende en belangrijke relaties. Met hun publiek, met hun promotors, met hun eventuele andere orkestleden en natuurlijk met de eigenaren van de podia waar ze optreden. Juist een softwareprogramma dat gespecialiseerd is om klantcontacten en klantrelaties te managen is voor deze beroepsgroep een aanwinst. Lees hier wat de voordelen van een CRM systeem voor klassieke muzikanten zijn.
Wat kun je met een CRM programma?
Een klassieke muzikant kan met een CRM-systeem zijn contacten in verschillende groepen indelen. Per groep kunnen dan er optredens, gestandaardiseerde sjablonen voor communicatie, promotieacties en nieuwe kansen worden vastgelegd. Ook kunnen alle eerdere contactmomenten via mail, telefoon, computer en persoonlijke ontmoetingen worden geordend en eventueel later geanalyseerd. Met deze informatie kan je jouw contacten de persoonlijke aandacht geven die ze verdienen en snel teruggrijpen op een eerder optreden. Behalve voortborduren op jullie eerdere geschiedenis kan je met het programma ook nagaan welke doelgroep het meest interessant voor je is en al je concerten en afspraken centraal beheren. Allemaal activiteiten die jou aan nieuwe optredens met meer bezoekers kunnen helpen dus.
Kiezen voor een horizontaal of verticaal CRM
Veel van de oudere CRM-systemen zijn geschikt voor meerdere beroepsgroepen en worden horizontale CRM’s genoemd. Ze zijn weinig gespecialiseerd en bieden de meeste beroepen een geschikte oplossing. Een perfect voorbeeld is het kant- en klare systeem van Lime Technologies, dat uitstekend is voor gebruik door artiesten en kleinere bedrijven. Door de grote bloei van CRM-software in de afgelopen jaren zijn er ook steeds meer verticale CRM’s ontstaan die zich richten op een specifieke industrie. Immensity, Artist Groove en Gigwel zijn alle drie systemen die een oplossing kunnen bieden voor klassieke zangers en instrumentalisten.
Sociale CRM’s werken met sociale media
Voor een klassieke (solo)artiest zijn sociale media van levensbelang om concerten aan te kondigen, je fans up-to-date houden over je werk en je merchandise te verkopen. Een sociale CRM zorgt voor een integratie van al je klantrelaties met je sociale media-profielen. Met deze software kan je het verhaal achter jouw songs uitgebreid vertellen, direct reageren op iemands online vraag, live chatten met je bewonderaars en je berichtjes optimaal op jouw doelgroep afstemmen. Dat scheelt je een enorme partij tijd, zorgt voor betere binding met je klanten en verhoogt je omzet.